onsdag 16 januari 2008

Ny trädgård..... tropisk trädgård...

Det skall bli så otroligt spännande att få möljigheten att planera och plantera en ny trädgård. Och då till på köpet en tropisk trädgård !!!

Som det är nu har jag redan två bananträd och två sockerrörsplantor växandes därnere i Thailand. Dessa får man när man gifter sig på ett traditionellt Thailändskt sätt. Så de skall givetvis hämtas och planteras i den nya trädgården.

Under resorna vi gjort tidigare har jag fotograferat lite av de vackra växter som finns i Thailand. Detta har varit till lite hjälp och medfört att jag kunnat sätta upp en liten önskelista på vad jag tror jag vill plantera.

Så jag tänkte visa några av önskeväxterna jag skulle vilja ha. Nu är tomten liten och det finns inte så mycket yta...... men man måste väl få drömma eller hur?

Titta bara på denna! Härlig!


Vad sägs om Lotus?

Eller ett sådant här fantastiskt träd?




Sådant här träd/buske finns redan hos min pappa. Han har satt massvis(?) av sticklingar åt min i Thailand. Det skall bli spännande att se vad.

Variegerad hibiskus..... mmm.....

Fylld bouganbilliea står högt på önseklistan. Tänk om jag då till på köpet kunde hitta en variegerad??? Dessa växter finns i hur många färger som helst där nere. Och mängder av variegerade.

Hibiskusar finns det också överallt!! I alla möjliga färger och former.

På tomten finns redan tre stora kokosnötsträd. Vid foten av det ena vill jag ha en sådan här!!
VARIEGERAD monstrea!!!

Och denna kommer nog att bli ett måste! Det är en klätterväxt. Visst är den fantastik!?

Fylld klitoria ... tror det stavas så ... Ser ut som en liten blå ros! Tom. bladberket är lite rosaktigt.

Sedan finns det mängder med andra roliga , underbara och fantastiska växter där. Det skall bli så roligt att få åka runt och handla in plantor.
Trädågrden runt huset är inte så stor men jag skall nog få till något. Jag vet att i dagsläget jag i alla fall är ägare till 3 stora kokosnörspalmer!

8 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Säger ba'
:Ååååh! Så vackra bilder! Men HUR stor är trädgården?

mvh, Anja

Azola sa...

Det var otroliga blommor på bilderna!!! Har läst din Th blogg nu i dagarna ...det där lät fel... läst just den bloggen på nätterna ;) då vi har lite paus på jobbet nattetid:)
Va spännande med allt där nere...nya huset, tomten, planering och all planering med dessa nya" växter!Du kan tro att jag är grön av avundsjuka...har inte ens varit i Thailand ännu:( Får följa dig på din resa härifrån istället. Lycka till med nya stället!! kram Azola

Linda Lunda sa...

Anja... ungefär 400 m2. Så det är inte jättemycket att göra på. Men den där varigerade monstrea MÅSTE jag bara ha.

Azola... jag kan packa ner dig i mitt handbagage? Om du vill....??

Anjas Hill sa...

Men Linda då! Du får allt packa ner mig också ;-D!

mvh, Anja

Linda Lunda sa...

Kan jag vällan göra!!! Ryms du i handbagaget?
Linda

Azola sa...

Hi hi... handbagage sa du, max 30 kg brukar det vara :) ok.. får börja hårdbanta då ca 30 kg ska väl gå bra.
Ner till 15 kg till resan och Anja likaså :) När börjar vi Anja?
Underbara tanke... ;)

Linda Lunda sa...

*fniss*

Linda Lunda sa...

Kan säga så här... JAG VILL HA DEN VARIEGERADE MONTREAN!!!!
Linda